83 Lummenaars denken mee over herinrichting van nieuw gemeenteplein: “Plek voor ons allemaal”

Op 26 augustus 2021

Op dinsdag 24 augustus organiseerde de gemeente Lummen een infomarkt in de raadzaal van het gemeentehuis. Tijdens de infomarkt stond de herinrichting van het Lummense gemeenteplein centraal. 83 bezoekers konden het ontwerp van het plein bekijken én samen nadenken waar het ontwerp kan verbeterd worden. Ook enkele handelaars die rond het plein gelegen zijn kwamen in de voormiddag mee nadenken over het ontwerp van het nieuwe gemeenteplein.

Het Lummense gemeenteplein werd voor het laatst heringericht in de jaren ’90. Sindsdien is de omgeving en de manier waarop mensen zich verplaatsen sterk veranderd. Daarom wordt het plein opnieuw ingericht.

Opwaardering van Lummens handelscentrum

Zo wordt een terrassenzone voorzien in het noorden en in het westen van het gemeenteplein. Rita Moors, schepen van lokale economie: “Op die manier willen we het handelscentrum van Lummen verbeteren. Deze opstelling in het noordwesten van het plein hebben we al uitgetest en werd enthousiast onthaald. Door de bezoekers én de horeca-uitbaters. In het ontwerp breiden we de terrassenzone daarom graag uit”. Om het gemeenteplein op te waarderen worden ook groenvakken rond de bomen op het plein voorzien, zodat het er steeds gezellig vertoeven is.

Dubbelrichtingsweg aan zuidelijke kant van plein

Omdat de terrassenzone wordt uitgebreid, wordt de weg rond het gemeenteplein herlegd. Die komt in het nieuwe ontwerp aan de zuidelijke kant van het plein te liggen. “We moeten goed gaan nadenken hoe we de verkeersafwikkeling gaan organiseren”, aldus Moors. “ De vlotte bereikbaarheid van het plein en de veiligheid van de schoolgaande kinderen is daarbij prioritair.”

Parkeren blijft mogelijk, ook bij kleine evenementen

“Als er geen evenementen zijn op het plein kan er steeds geparkeerd worden”, gaat Moors verder. “Bij kleine evenementen sluiten we een helft van het plein af. Op de andere helft kan er dan nog steeds geparkeerd worden. En, de wandelverbinding over het plein bijft vrij."

Ontwerp niet definitief: 83 Lummenaars denken mee

Toch is het ontwerp van het gemeenteplein nog niet definitief. Moors: “Het Gemeenteplein is een ontmoetingsplek. We komen er samen tijdens de zomerse Dolle Donderdagen of we komen elkaar tegen op de wekelijkse zaterdagmarkt of op de terrassen. Daarom is het belangrijk dat de Lummenaar meedenkt over de invulling van het plein.” Zo’n 83 Lummenaars dachten dinsdagavond 24 augustus mee over het ontwerp en gaven aan de gemeente mee wat er goed was en wat er beter kon. “Op die manier kunnen we een mooier en duurzamer gemeenteplein inrichten, op maat van iedere Lummenaar”, besluit Moors.