Jongeren N-VA Lumineus Vld kiezen resoluut voor verandering!

Op 11 oktober 2012

We zijn slechts enkele dagen verwijderd van 14 oktober. De kiezers hebben reeds de nodige informatie in de bussen gehad en alle huisbezoeken zijn bijna afgerond. Toch is het nooit te laat om enkele dingen in de kijker te zetten.

Een belangrijk aantal van de kiezers gaat voor de eerste keer stemmen of heeft nog een erg jeugdige leeftijd. Als we kijken naar de gemeenteraad zien we dat hier vandaag niemand onder de 30 jaar de jongeren vertegenwoordigd. De laatste 6 jaar zijn er daarnaast ook verschillende incidenten met jongeren geweest die wij erg betreuren. De sluiting van Jeugdhuis NYX door overlast is hier een erg goed voorbeeld van, evenals de onzekerheid die heerst over de Chirolokalen in Meldert of over het voetbalveld van Linkhout. Wij, de jongeren van N-VA Lumineus Vld, hebben daarom hard meegewerkt aan ons verkiezingsprogramma en onze verkiezingslijst om ervoor te zorgen dat ons kartel ook de nodige verandering kan brengen voor de jongeren in onze gemeente.

Niels Schoofs en Yennick Schepers zijn medestichters van N-VA Lummen, Niels is in korte tijd uitgegroeid tot secretaris van N-VA Lummen en is één van de drijvende krachten achter N-VA Lummen en de campagne van ons kartel. Ook Yennick Schepers heeft als webbeheerder een erg belangrijke rol. Kevin Vanstraelen deed reeds mee aan de verkiezingen van 2006 en bleef gedurende zes jaar één van de drijvende krachten achter Lumineus Lummen. Onze jongeren spelen op die manier reeds enkele jaren een erg belangrijke en sturende rol. Enkel Birgit Houtmeyers is een nieuw en fris gezicht.

Waarom zouden jongeren nu voor ons stemmen?

• Wij willen van Lummen terug een bruisende gemeente maken. Verenigingen die iets doen om leven in de dorpskernen te brengen, krijgen maximale steun van de gemeente. Zo zullen tenten en ander materiaal onder bepaalde voorwaarden gratis kunnen ontleend worden. De gemeente moet ook zelf initiatieven nemen voor jongeren. Verschillende artiesten en stand-up comedians komen optreden in Herk-De-Stad, waarom kan zoiets ook niet in onze gemeente die groter is en meer inwoners telt?

• Wij willen dat bij elke belangrijke beslissing wordt nagegaan wat de impact is op de huidige en de volgende generaties jongeren. Dit moet de jeugdtoets zijn die telkens moet gebeuren. De jeugdraad kan hierin een belangrijke rol spelen. Op deze manier kan deze jeugdraad terug een echte rol van betekenis krijgen.

• Jeugdbewegingen en jeugdhuizen moeten alle steun krijgen. Alle initiatieven vanuit de jeugdverenigingen moeten dan ook zo optimaal mogelijk ondersteund worden. Zo denken wij aan de oprichting van een aankoopcentrale en de uitbreiding van de gemeentelijke uitleendienst om de werking van alle verenigingen (financieel) beter te ondersteunen.

• Minder papierwerk voor uw vereniging, meer hulp waar het kan en nodig is. Met digitalisering willen we het reserveren van zalen, ontlenen van materiaal, verkrijgen van vergunningen, etc, makkelijker maken.

• Wij willen constructief werken aan een goed jeugdbeleid en voldoende zekerheid voorzien voor de verschillende jeugdverenigingen en jeugdhuizen. We moeten als gemeente duidelijkheid scheppen rond de Chirolokalen in Meldert en de voetbaltereinen in Linkhout zodat hun toekomstige werking gegarandeerd wordt in een moderne, goed onderhouden en gezonde omgeving. Bij problemen of overlast moet in de eerste plaats gewerkt worden aan een echte duurzame oplossing. De sluiting van Jeugdhuis NYX was in onze ogen geen goede en duurzame oplossing!

Wij willen een echte spreekbuis zijn voor jongeren. Al onze kandidaten zijn nauw betrokken bij de jeugdwerking in hun deelgemeenten. Een stem voor de CD&V of een stem voor sp.a-Groen is een stem voor 6 jaar stilstand, vraagtekens en problemen. Op ons zullen jullie kunnen rekenen, 6 jaar lang. Wij willen niet dat de traditionele partijen na ons land ook nog onze gemeente om zeep helpen. Het is tijd voor verandering, verjonging en vernieuwing, nu meer dan ooit.