Programma voor de gemeenteraadsverkiezingen 2018

VEILIG THUIS IN EEN WELVAREND LUMMEN

N-VA wenst voor elke burger een mooie toekomst in Lummen, in een aangename en dynamische leef- en werkomgeving. Deze toekomst overkomt ons niet maar maken we zelf! N-VA Lummen staat steevast voor een beleid waarin iedereen meetelt.

Goed besturen doe je doordacht en met een weloverwogen toekomstvisie. N-VA Lummen gaat dan ook voor een bestuur dat zegt wat het doet, en doet wat het zegt. Transparant en slagkrachtig!

EEN THUIS VOOR ELKE LUMMENAAR

Woonbeleid op lange termijn

Lummen is door zijn unieke ligging een ideale woonplaats voor iedereen die veraf of kortbij werkt. Een toekomstgericht en doordacht woonbeleid is meer dan alleen een dorp volplanten met appartementen, bossen kappen en elk lapje grond in twintig delen om er bouwgrond van te maken.

Wij zijn dan ook voorstander om niet alle gronden op te consumeren, maar deels te bewaren voor een volgende generatie van Lummenaren, zodat er voor hen ook nog betaalbare gronden en woningen zijn.

De vooruitgang en uitbreiding van een dorp als Lummen is vanzelfsprekend niet te stoppen, maar N-VA Lummen is voorstander van een doordacht woonbeleid. Het is in die optiek ook niet onbelangrijk om de open ruimtes en het groen dat ons nog rest niet vol te bouwen. Het behoud van het landelijk karakter van onze gemeente is voor N-VA Lummen essentieel. Het behalen van een volgende kaap in het inwonersaantal mag dan ook geen doel op zich zijn.

Cultuur, sport en recreatie afgestemd op het woonbeleid

Samen met het wonen in Lummen moet ook de ontspanning van onze inwoners daaraan gekoppeld worden. Wij staan voor een open gesprek met de spelers uit de cultuur-, sport-, jeugd-, senioren-, en recreatiesector, die nu reeds actief zijn om de Lummenaren ook in hun vrije tijd zich thuis te laten voelen in onze gemeente. Zo kan ook dit beleid optimaal afgestemd worden op de noden en de behoeften van onze inwoners. Daar waar er tot nu toe geen invulling kon gegeven worden, reiken wij de hand naar de ons omliggende gemeentes om op die manier samen een ruimer aanbod aan de bevolking te kunnen aanbieden.  De uitbouw van een tekenacademie of een samenwerking op poten zetten van het GCOC Oosterhof met lokale verenigingen en cultuurcentra in de buurt willen wij dan ook promoten.

De Lummenaar van morgen

Meer inwoners brengen ook een natuurlijke bevolkingsgroei met zich mee. Het is voor ons dan ook prioritair om de capaciteit van onze scholen af te stemmen op deze inwonerstoename van zowel jong als oud. Naast naar school gaan, dienen kinderen zich ook te ontspannen. N-VA Lummen pleit dan ook voor een sterker en actiever kinder- en jeugdbeleid. Zowel jeugdverenigingen als sportclubs met dergelijk beleid verdienen al onze steun. Onze kinderen zijn onze toekomst en onze rijkdom. Zij zijn de Lummenaren van morgen.

Een goede gemeentelijke dienstverlening

Het contact van de burger met de gemeente moet voor ons vriendelijk en klantgericht zijn. Iedereen moet kunnen rekenen op een kwalitatief, open en toegankelijk aanspreekpunt binnen de gemeente. De vragen van de bewoners moeten op een neutrale en duidelijke manier behandeld worden. Er mag dan ook op geen enkele manier blijk zijn van voorkeuren of beloftes die men toch niet kan houden. Elke burger gelijk voor de wet!

Troeven uitspelen

Dat Lummen een groene gemeente is, hoeft geen betoog, maar volgens N-VA Lummen moeten we deze troeven meer uitspelen. Naast een aangename gemeente om te wonen, dient Lummen ook een aangename gemeente zijn om te bezoeken. Wij zijn er dan ook van overtuigd dat het lokale bestuur de motor moet zijn om initiatieven aan te moedigen en zo meer bezoekers en dus ook consumenten aan te trekken. Het uitbouwen van een recreatieve zone aan het Schulensmeer, zoals De Beemden in Landen, zou hier een stap in de goede richting zijn.

Parkeerbeleid

Er is heel wat ongenoegen over het huidige parkeerbeleid in onze gemeente, zowel bij de bezoekers als bij de handelaars. De commerciële firma die is aangetrokken om het parkeerbeleid te regelen, treedt zeer strikt en zonder mededogen op. N-VA Lummen streeft ernaar het parkeerbeleid grondig en voor een langere termijn aan te pakken. Een publiek-private samenwerking kan hiervoor een mogelijke oplossing zijn. Wij steunen dan ook geen nieuwe woonprojecten zonder extra parkeerplaatsen, niet enkel voor de bewoners, maar ook voor hun bezoekers en de klanten van de handelszaken in de buurt.

Nieuwkomers in onze gemeente

De recente migratiestromen veroorzaken bij veel inwoners ongerustheid. N-VA Lummen deelt de mening van staatssecretaris Theo Francken dat de nieuwkomers welkom zijn maar dan volgens onze normen en waarden. Deze nieuwe Lummenaren moeten kunnen deelnemen aan het sociale leven in onze gemeente zonder dat wij onze eigen identiteit verliezen.

VEILIGHEID VOOR ELKE LUMMENAAR

Meer mensen veilig en comfortabel op de fiets

N-VA Lummen is een grote voorstander van de verdere en snellere uitbouw, zonder uitstel, van een degelijk en kwaliteitsvol fietspadennetwerk in onze gemeente. Dit vanaf het begin van de nieuwe legislatuur en niet de laatste twee jaren voor de volgende gemeenteraadsverkiezingen. Dankzij het effectieve beleid van N-VA-minister Ben Weyts is er onlangs een versnelling gekomen in de aanleg van fietspaden.

Iets trager, zeker zo veilig

Op invals- en uitvalswegen (waaronder de Thiewinkelstraat, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Rekhovenstraat, Oostereindestraat, Molemstraat, Schalbroekstraat, Linhoutstraat, Beukenboomstraat en de Dikke Eikstraat wordt er soms ongehoord hard gereden. N-VA Lummen wil de opties bekijken om de overdreven snelheid op deze wegen terug te dringen zonder de doorstroming in het gedrang te brengen.

(School)bus

Voor de veiligheid en het comfort van onze jongste inwoners is N-VA Lummen voorstander om een gemeentelijke bus aan te schaffen, zodat deze kinderen niet langer dienst moeten doen op een dure lijnbus of de goodwill van de ouders. Deze bus kan dienen voor korte verplaatsingen van de leerlingen van de scholen uit de deelgemeentes naar bijvoorbeeld het gemeentelijk zwembad of culturele evenementen in GCOC Oosterhof, maar ook voor andere gemeentelijke activiteiten die vanuit het jeugd- senioren- cultuur- of sportbeleid worden ondersteund.

Kiss & Ride

Het aanleggen van een Kiss & Ride-zone aan de scholen kan de veiligheid van de kinderen en de doorstroming van het verkeer ten goede komen.

Inbraakbeveiliging

De centrale ligging van onze gemeente heeft ook nadelen. Regelmatig zijn onze burgers slachtoffer van inbraken. Wij zijn van oordeel dat een gemeentelijke diefstal-preventie-adviseur hier hulp in kan bieden. Op vraag van de bewoners kan deze persoon de woning komen controleren op zwakke punten in de toegankelijkheid van hun woning. Een goed beveiligde woning zou men dan ook kunnen voorzien van een “inbraakbeveiligingscertificaat”. Dit gekoppeld aan een tegemoetkoming bij de installatie van een alarmsysteem kan de aantrekkelijkheid en mogelijkheid om in te breken substantieel naar beneden halen.

WELVAART VOOR ELKE LUMMENAAR

We kunnen een “rijk” leven hebben zonder hiervoor veel geld nodig te hebben. De welvaart van de gemeente is ook de welvaart van haar inwoners.  Naast recreatie en ontspanning moet er ook meer plaats zijn om aangenaam te winkelen en te genieten in eigen dorp. Kortom streeft N-VA Lummen dus naar een stimulerend en activerend ondernemersbeleid, met daarnaast aandacht voor diegenen die het moeilijk hebben. Elke Lummenaar heeft namelijk het recht op ‘welvaart en welzijn’.

Ontwikkeling van een ondernemersvriendelijk klimaat

Het is dan ook belangrijk dat handelaars en ondernemers worden aangemoedigd om hun zaak in Lummen te vestigen of uit te bouwen. N-VA Lummen is daarom voorstander om pestbelastingen, zoals belasting op drijfkracht en reclamedrukwerk, terug te schroeven en, indien haalbaar, zelfs af te schaffen.

Eveneens pleiten wij voor een uitbreiding van de bevoegdheden van de middenstandsfunctionaris, niet alleen adviserend maar ook actief. Deze persoon moet een verbinding zijn tussen de ondernemers/handelaars en de gemeente. De middenstandsfunctionaris moet de bevoegdheid hebben om met de bedrijven rond de tafel te zitten om het beleid van de gemeente af te stemmen op hun noden, vragen en verzuchtingen.

Een verdere uitbouw van de bedrijfsterreinen is voor ons ook een belangrijk agendapunt. Meer bedrijven brengen ook meer tewerkstelling en dragen zo bij aan de rijkdom en verscheidenheid in onze gemeente.

Vanzelfsprekend moeten burgers en handelaars elkaar kunnen vinden. Een eerste aanzet hiervoor kan een digitaal platform zijn, in beheer van de gemeente, waar de verenigingen, handelaars en bedrijven een pagina ter beschikking hebben om te communiceren met hun leden, hun klanten, kortom met alle Lummenaren.

Sociaal, streng en rechtvaardig

Daarnaast wensen we ook een gericht en effectief sociaal beleid, zodat mensen die het moeilijk hebben niet in de kou blijven staan. Wij staan op dit gebied achter de Staatssecretaris van armoedebestrijding en gelijke kansen, Zuhal Demir. Zij werkte het plan uit om mensen met financiële problemen een time-out te geven om hun situatie aan te pakken met hulp van het OCMW en andere sociale instellingen. Desalniettemin willen we misbruik en profitariaat tegengaan.

HET ALTERNATIEF

N-VA Lummen wil een positief alternatief zijn. In veel gemeentes waar N-VA mee in het beleid zit blijkt dat “de verandering werkt”. Wij zijn van oordeel dat Lummen meer verdient dan het hoogstnoodzakelijke, de gemeente moet namelijk een groeibodem bieden voor iedereen. Iedereen verdient de kans en de gelegenheid om zijn talenten tot uiting te brengen, hetzij op sociaal of cultureel vlak, hetzij als handelaar of ondernemer. Een thuis voor elke Lummenaar!

VEILIG THUIS IN EEN WELVAREND LUMMEN