Rita Moors

Schepen en Vlaams parlementslid

Rita Moors woont sedert 1996 samen met haar echtgenoot Yves Everaerts en haar drie studerende kinderen Pieter-Jan, Christine en Anouck in Linkhout.

Na haar humaniora aan het O-L-Vrouwlyceum in Genk behaalde zij het diploma van Master in de Rechten aan de KU Leuven. Ze startte haar loopbaan als advocaat aan de Balie van Tongeren in 1991. Momenteel is ze nog steeds actief aan de Balie van Limburg als advocaat en erkend bemiddelaar in burgerlijke en handelszaken.

Lokaal engagement, in Lummen en Limburg

Gedurende 16 jaar was Rita Moors voorzitter van het schoolbestuur van basisschool ‘t Klinkertje’ in Linkhout en lid van de raad van bestuur van de overkoepelende organisatie van de basisscholen in Lummen ‘Klavertje 5’.

Van 2012 tot 2018 trad ze op als voorzitter van de N-VA-fractie in de gemeenteraad van Lummen. Sinds 1 januari 2019 is ze hier eerste schepen, met als bevoegdheden economie, mobiliteit, toerisme en personeel.

De actieradius van Rita Moors bleef niet beperkt tot haar eigen gemeente. Zij was enige tijd ondervoorzitter van N-VA Limburg. Sinds 2010 is zij lid van de raad van bestuur van  de LRM (Limburgse Reconversie Maatschappij), waarvan ze sedert 2014 ondervoorzitter is. Daarnaast is ze bestuurder van de NV Corda Campus.

In 2012 werd ze ook bestuurder van de Universiteit Hasselt, en lid van de raad van toezicht bij de tUL, de transnationale Universiteit Limburg (Hasselt-Maastricht).

Tot slot is zij sinds april 2019 voorzitter van Fluvius Limburg.

Vlaams volksvertegenwoordiger

Op 28 september 2020 legde Rita Moors de eed af als volksvertegenwoordigster. In het Vlaams Parlement is ze vast lid van de commissies Economie en Openbare Werken (mobiliteit) en plaatsvervangend lid van de commissie Wonen.

Met veel passie combineert ze haar professionele werkzaamheden en haar gezin. Gaan wandelen of lopen met haar Ierse Setter aan het Schulensmeer zorgt voor de nodige ontspanning. De expertise die ze de afgelopen jaren heeft opgebouwd stelt ze graag ten dienste van haar thuisbasis Lummen.